Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
11.12.2007 23:07 - ДАЛИ ВАШЕТО ДЕТЕ ЗАЕКВА?
Автор: logogre Категория: Други   
Прочетен: 510 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 26.12.2007 18:50


   Всеки родител чака с нетърпение раждането на своето дете,после първите звуци,жестове и движение за комуникация,думички и т.н.Голяма радост и гордост е да си родител,но и голяма отговорност.Особено,когато се появят"нестандартни проблеми".Това нерядко се случва при развитието на  детската реч-най-сложната човешка дейност и най-лесно уязвима.                                                               

  Мн.са говорните разстройства,но едно от най-разпространените и най-сложните е заекването.

  Неочакваната му поява създава особен стрес при всяко младо семейство.И почти винаги се оказва неподготвено за това деликатно речево нарушение.Дори и след посещението при районния или детския лекар и невролог,те невинаги получават достатъчно информация за сложността и многопластовата природа на заекването.Родителите отиват и при лекаря,и при логопеда с нагласата за решение на проблема още "на часа".ТЕРАПИЯТА НА ЗАЕКВАНЕТО НЕ Е АКТ,А ПРОДЪЛЖИТЕЛЕН ПРОЦЕС,който изисква време и търпение и допълващи се усилия на логопед и родител.И тук е в сила зллатното правило"Колкото по-рано,толкова по-успешно".Или пък други го надценяват и се обременяват с чувство за срам,вина или обреченост.И не рядко се лутат и още повече се затормозяват от съмнителни "лечители",които им обещават магически успехи.А малко е нужно на родителите да получат поне първоначални знания и умения за природата и терапията на З.И така просто всичко "стъпка по стъпка "ще си дойде на своето място.
 КОЛЕБАНИЕТО Е НОРМАЛНО за децата в предучилищна възраст и негладката реч с повторения не би трябвало да се приема като заекване.
 ГОВОРЕНЕТО е способността,която главно отличава хората от животните.Това е най-сложното нещо,което ние,хората,правим!
ДЕЦАТА СЕ УЧАТ ДА ГОВОРЯТ чрез слушане,наблюдаване и цялостно слухово възприемане на средата около тях.Много хора са вярвали,че децата се учат да говорят единствено чрез подражание.Но сега знаем,че децата се учат да"попиват"всичко,което чуят и после си "построяват"техен собствен език.
 Всички хора,които се срещат и говорят с дете,влияят на неговото езиково развитие.Най-голямото въздействие се упражнява от онзи,който е обикнат от детето и в обратна посока-който обича детето.Любовта е най-важното нещо нещо за цялото човешко развитие!Телевизията нито може да даде,нито може да получи любов,нито е възможно да разговаряш с нея.Следователно,детето не може да се научи да говори чрез телевизионния апарат.
  ДЕЦАТА разбират мн.повече,отколкото могат да кажат.Ние лесно забравяме това и трябва да започнем да говорим на нашите деца отрано!
МАЙЧИНИЯТ ЕЗИК И "МАЙЧИНОТО МЛЯКО"
Мн.родители си мислят,че езикът им не е на мн.високо ниво-че говорят на диалект и неправилен език,и че тяхната реч не си струва да бъде възприемана от техните деца.Ако вие чувствате нещата така,все пак трябва да знаете:речта на майката и бащата е винаги правилна за техните деца.Така както "майчиното мляко" е незаменимо за детето,така е и с речта-няма грешен и беден майчин език!
  ПЪРВИТЕ ДУМИ
Обикновено се появяват около 1-я рожден ден.До 2-я рожден ден децата научават множество нови думи и се опитват да правят кратки изречения.Между 2 и 4 годинка децата развиват речта си интензивно,за това е важно родителят да бъде наблизо и да помага с внимателно слушане и говорене със своето дете колкото е възможно повече.Като родител трябва да знаете,че за Вашето дете е велико удоволствие да ви говори.И то иска от Вас да го слушате колкото се може по-дълго и с голямо внимание.
  Не ПОПРАВЯЙТЕ МНОГО ЧЕСТО!
Заживейте с разбирането,че детските езикови творения не трябва прибързано да се отхвърлят с изблик на смях,особено когато бъде казано нещо оригинално или смешно.Нито трябва да бъдат поправяни  без нужда>Едно цвете няма да израстне по-бързо,ако го издърпваме.Ако децата чуят правилната дума или фраза,те ще я произнесат така,когато наистина са готови(вътрешно) за това:
ДЕТЕТО:Мама ,ти качила влака?
МАЙКАТА:Да,аз се качих във влака.

Или когато думите са трудни за произнасяне:

ДЕТЕТО:Тати,вали няг!
БАЩАТА:Да,виж!Започва да вали сняг!(Добре е трудният звук за детето да се произнесе много ясно.)

ПООЩРЯВАЙТЕ ЕЗИКОВОТО РАЗВИТИЕ
Това включва повече говорене с детето:разговор по картинка,четене,разговор за това,което сте прочели,ясни и достъпни обяснения,заедно да си припомняте нещата от прочетеното,заедно да планирате как да се преразкаже...Когато четете нещо на Вашето дете,не го занимавайте само с четене.Опитайте се да преразказвате историята,вместо само да четете.Освен това спирайте често,за да попитате или просто да побеседвате;"Защо мислиш,че той е казал това...Какво мислиш,че ще се случи по-нататък...Спомняш ли си там,дето..."

И.,ТРИ И ПОЛОВИНА ГОДИШЕН!
И.е много живо,активно дете в игрите,трудно се задържа на едно място.Той е напред в речевото и езиково развитие и за въузрастта си говори отлично.
 Когато е развълнуван(което често се случва при него),леко се запъва в речта си.Повтаря цели думи и фрази,обикновено в началото на изреченията.Той прави това от около 6 месеца,но тези говорни смущения се появяват и отщумяват периодично-специално около Коледа и рождения му ден.
  И.не обръщавнимание на това изобщо и никога не се ядосва или пък става тъжен.И  не само че не отказва,но продължава да говори,докато не каже това,което иска.Никой от приятелите не му се присмива и не го дразни.

 ТОВА СА НОРМАЛНИ РЕЧЕВИ КОЛЕБАНИЯ И НЕ Е ЗАЕКВАНЕ
Напомня ли ви И.за вашето дете?
Вие може би получавате усещането ,че децата като И. мислят по-бързо,отколкото са в състояние да говорят.Да,те стартират забързано,повтарят думи и фрази,но не заекват.
Просто като всяко друго развитие,речта се развива стъпка по стъпка,на етапи.Понякога децата научават прекалено много за кратък период,понякога това надраства  нивото им.
Негладката реч и повтарянията идват обикновено при вълнения и отшумяват.Те могат да изчезнат за кратко време,да се върнат и да изчезнат отново.Това е напълно нормално в предучилищна възраст.
 Има няколко възможни обяснения за този феномен,който наистина не е заекване,въпреки  че понякога е наричано ранно детско заекване или развиващо се заекване.



Тагове:   дете,   дали,


Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: logogre
Категория: Други
Прочетен: 12337
Постинги: 6
Коментари: 5
Гласове: 134
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930