2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. tota
12. getmans1
13. stela50
14. deathmetalverses
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. bateico
10. sekirata
Прочетен: 510 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 26.12.2007 18:50
Всеки родител чака с нетърпение раждането на своето дете,после първите звуци,жестове и движение за комуникация,думички и т.н.Голяма радост и гордост е да си родител,но и голяма отговорност.Особено,когато се появят"нестандартни проблеми".Това нерядко се случва при развитието на детската реч-най-сложната човешка дейност и най-лесно уязвима.
Мн.са говорните разстройства,но едно от най-разпространените и най-сложните е заекването.
Неочакваната му поява създава особен стрес при всяко младо семейство.И почти винаги се оказва неподготвено за това деликатно речево нарушение.Дори и след посещението при районния или детския лекар и невролог,те невинаги получават достатъчно информация за сложността и многопластовата природа на заекването.Родителите отиват и при лекаря,и при логопеда с нагласата за решение на проблема още "на часа".ТЕРАПИЯТА НА ЗАЕКВАНЕТО НЕ Е АКТ,А ПРОДЪЛЖИТЕЛЕН ПРОЦЕС,който изисква време и търпение и допълващи се усилия на логопед и родител.И тук е в сила зллатното правило"Колкото по-рано,толкова по-успешно".Или пък други го надценяват и се обременяват с чувство за срам,вина или обреченост.И не рядко се лутат и още повече се затормозяват от съмнителни "лечители",които им обещават магически успехи.А малко е нужно на родителите да получат поне първоначални знания и умения за природата и терапията на З.И така просто всичко "стъпка по стъпка "ще си дойде на своето място.
КОЛЕБАНИЕТО Е НОРМАЛНО за децата в предучилищна възраст и негладката реч с повторения не би трябвало да се приема като заекване.
ГОВОРЕНЕТО е способността,която главно отличава хората от животните.Това е най-сложното нещо,което ние,хората,правим!
ДЕЦАТА СЕ УЧАТ ДА ГОВОРЯТ чрез слушане,наблюдаване и цялостно слухово възприемане на средата около тях.Много хора са вярвали,че децата се учат да говорят единствено чрез подражание.Но сега знаем,че децата се учат да"попиват"всичко,което чуят и после си "построяват"техен собствен език.
Всички хора,които се срещат и говорят с дете,влияят на неговото езиково развитие.Най-голямото въздействие се упражнява от онзи,който е обикнат от детето и в обратна посока-който обича детето.Любовта е най-важното нещо нещо за цялото човешко развитие!Телевизията нито може да даде,нито може да получи любов,нито е възможно да разговаряш с нея.Следователно,детето не може да се научи да говори чрез телевизионния апарат.
ДЕЦАТА разбират мн.повече,отколкото могат да кажат.Ние лесно забравяме това и трябва да започнем да говорим на нашите деца отрано!
МАЙЧИНИЯТ ЕЗИК И "МАЙЧИНОТО МЛЯКО"
Мн.родители си мислят,че езикът им не е на мн.високо ниво-че говорят на диалект и неправилен език,и че тяхната реч не си струва да бъде възприемана от техните деца.Ако вие чувствате нещата така,все пак трябва да знаете:речта на майката и бащата е винаги правилна за техните деца.Така както "майчиното мляко" е незаменимо за детето,така е и с речта-няма грешен и беден майчин език!
ПЪРВИТЕ ДУМИ
Обикновено се появяват около 1-я рожден ден.До 2-я рожден ден децата научават множество нови думи и се опитват да правят кратки изречения.Между 2 и 4 годинка децата развиват речта си интензивно,за това е важно родителят да бъде наблизо и да помага с внимателно слушане и говорене със своето дете колкото е възможно повече.Като родител трябва да знаете,че за Вашето дете е велико удоволствие да ви говори.И то иска от Вас да го слушате колкото се може по-дълго и с голямо внимание.
Не ПОПРАВЯЙТЕ МНОГО ЧЕСТО!
Заживейте с разбирането,че детските езикови творения не трябва прибързано да се отхвърлят с изблик на смях,особено когато бъде казано нещо оригинално или смешно.Нито трябва да бъдат поправяни без нужда>Едно цвете няма да израстне по-бързо,ако го издърпваме.Ако децата чуят правилната дума или фраза,те ще я произнесат така,когато наистина са готови(вътрешно) за това:
ДЕТЕТО:Мама ,ти качила влака?
МАЙКАТА:Да,аз се качих във влака.
Или когато думите са трудни за произнасяне:
ДЕТЕТО:Тати,вали няг!
БАЩАТА:Да,виж!Започва да вали сняг!(Добре е трудният звук за детето да се произнесе много ясно.)
ПООЩРЯВАЙТЕ ЕЗИКОВОТО РАЗВИТИЕ
Това включва повече говорене с детето:разговор по картинка,четене,разговор за това,което сте прочели,ясни и достъпни обяснения,заедно да си припомняте нещата от прочетеното,заедно да планирате как да се преразкаже...Когато четете нещо на Вашето дете,не го занимавайте само с четене.Опитайте се да преразказвате историята,вместо само да четете.Освен това спирайте често,за да попитате или просто да побеседвате;"Защо мислиш,че той е казал това...Какво мислиш,че ще се случи по-нататък...Спомняш ли си там,дето..."
И.,ТРИ И ПОЛОВИНА ГОДИШЕН!
И.е много живо,активно дете в игрите,трудно се задържа на едно място.Той е напред в речевото и езиково развитие и за въузрастта си говори отлично.
Когато е развълнуван(което често се случва при него),леко се запъва в речта си.Повтаря цели думи и фрази,обикновено в началото на изреченията.Той прави това от около 6 месеца,но тези говорни смущения се появяват и отщумяват периодично-специално около Коледа и рождения му ден.
И.не обръщавнимание на това изобщо и никога не се ядосва или пък става тъжен.И не само че не отказва,но продължава да говори,докато не каже това,което иска.Никой от приятелите не му се присмива и не го дразни.
ТОВА СА НОРМАЛНИ РЕЧЕВИ КОЛЕБАНИЯ И НЕ Е ЗАЕКВАНЕ
Напомня ли ви И.за вашето дете?
Вие може би получавате усещането ,че децата като И. мислят по-бързо,отколкото са в състояние да говорят.Да,те стартират забързано,повтарят думи и фрази,но не заекват.
Просто като всяко друго развитие,речта се развива стъпка по стъпка,на етапи.Понякога децата научават прекалено много за кратък период,понякога това надраства нивото им.
Негладката реч и повтарянията идват обикновено при вълнения и отшумяват.Те могат да изчезнат за кратко време,да се върнат и да изчезнат отново.Това е напълно нормално в предучилищна възраст.
Има няколко възможни обяснения за този феномен,който наистина не е заекване,въпреки че понякога е наричано ранно детско заекване или развиващо се заекване.